Již dlouhou dobu přípravy na Štědrý den nezačínají první adventní nedělí, nýbrž prvním umělým stromečkem s kýčovitými dárečky pod ním uprostřed obchodního centra – novým dějištěm oslav narození Ježíše Krista. A v televizi mezitím přibývá reklam propagujících nové hračky a výhodná vánoční balení přípravků na klouby.
Během krátké doby se ze svátků rodinné a duševní pohody staly naopak dny shonu, stresu a nedostatku času na své nejbližší. Betlémské komety zářící na čelech nákupních domů nám dávají připomenout blízkost těch nejvýjimečnějších a pohádkových dnů nákupů. Lidé na tento model, zdá se, přistoupili a už se těší, až na sociální sítě vloží fotky všech dárků, které dostali. Oči dětí se zase na jeden den v roce rozzáří nad hračkami, se kterými si budou naposledy hrát na Štěpána.
Byť byl tento odklon od tradičních hodnot širokou veřejností již přijat za vlastní, samotné nákupy nebyly obchodními řetězci nikdy pojímány jako to nejdůležitější. Vždy byl v reklamách dbán důraz na onu (i když prakticky neexistující) vánoční pohodu, která všechny čeká po dnech zuřivých nákupů.
Letos se ovšem něco změnilo...
Po celé Praze se totiž objevily reklamní poutače s nápisem „Merry shopping“ s obrázkem šťastné slečny s nákupními taškami, která právě nakoupila s obrovskými slevami všechny dárky na Vánoce. Když už se ani samotní obchodníci neschovávají za „kouzlo Vánoc“, měl by se každý zamyslet.
Bude to tak už navždy? Bude naším nejdůležitějším prosincovým počinem utracení peněz za dárky, které nikdo nepotřebuje, nejsou dávány od srdce, z lásky, ale z povinnosti?
Každý musí vědět nejlépe sám, co je pro něho skutečně důležité. Někdo možná opravdu dobrovolně upřednostňuje nakupování před rodinou a klidem. Ale jsem přesvědčený o tom, že většina lidí by se ráda vrátila k původním a správným oslavám těchto svátků. Třeba se za pár let vše vrátí na tu správnou cestu...